Bacul 2011

Din ce-am înțeles tocmai s-a terminat bacul. Rasfoind printre titlurile principalelor saituri de stiri, observ ca cica nu-i a buna:

Mai multe licee din țară au promovabilitate 0%
Aproape toți elevii unui liceu din Hunedoara au fost prinși cu fițuici
Promovabilitatea la examenul de BAC este de 50%
Timiș, 98 de elevi cu lucrări identice, eliminați de la bacalaureat

Voi comenta întâi primele 3 titluri, deoarece au același sens. Educația are doua componente, una principala și una complementară. Cea principală e însăși educarea și învățarea celor din sistem, iar cea complementară e verificarea cunoștințelor. Scopul educației este ca elevul să acumuleze cât mai multă experiență(în ale matematicii, biologiei, psihologiei, etc) care poate sâ-i folosească în viitor. Dacă am fi siguri de eficiența componentei principale a educației, cea complementară ar fi inutilă. Prin urmare, componenta de verificare se referă mai degrabă la educație, decât la elevi. Eșecul acestui BAC se datorează în cea mai mare parte conducerii portocalii de 7 ani.An de an, educația propriu-zisă a scăzut, iar sistemul de verificare a scăzut de asemeni, astfel încât șansele fiecăruia erau aceleși în raport cu ceilalți, doar șansele României de a ajunge vreodată o țară normală scădeau…

Dar într-o dimineață din 2011, s-a trezit Funeriu și-a zis, “educație n-avem, dar camere video de vânzare da”, și s-au făcut camere și sisteme anti-copiat și în final dă și bine la publicul ce votează, deoarece au fost “drastici”. Elevii din ultimii ani și probabil și din următorii, îi putem numi elevii lui Funeriu, care spre deosebire de copii lui Ceaușescu, li s-a luat șansa la viață.

În ceea ce privește ultimul titlu, îmi vine o expresie în minte, te bagă la ilicit, care e exact antonimul prezumției de nevinovăție, prevăzută în Convenția Europeană a Drepturilor Omului, Secțiunea I, articolul 6, alineatul 2. Da! E posibil ca cei cu lucrări identice să fi copiat, dar lucrările identice în sine sunt doar dovezi indirecte ce nu pot stabili vinovăția sau nevinovăția. De asemeni e posibil ca eu să fiu criminalul Elodiei. Alt lucru posibil e și ca cei 98 de elevi să fi tocit aceeași carte(sau aceeași lucrare a unui profesor comun) până au memorat complet textul. Totuși vinovăția nu se stabilește pe bază de posibilități ci pe dovezi directe și sigure. Dovezile indirecte doar le întăresc pe cele directe, dar nu pot constitui niciodata elemente de stabilire a vinovăției.

Au început cu elevii și lucrările la BAC, vor continua cu case, mașini și vor termina cu tine. Felicitări!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *